Історія станції «Кривий Ріг - Головний»

Історія станції «Кривий Ріг - Головний»

Як будувалася станція «Кривий Ріг - Головний» та чому вона була оснащена електроенергією пізніше за майже усі станції України, читайте у матеріалі history.1kr.ua

 

Будівля залізничного вокзалу

Будівлю вокзалу спорудили 1884 року, вона була двоповерховою і цегляною. Будинок залізничного вокзалу знаходиться за адресою вулиця Залізничників, будинок 1.

1901 року була заснована залізнична школа при станції, можливо, з гуртожитком, для дітей інженерів, майстрів і робітників, що жили на лінійних станціях і роз'їздах.

Будівлю вокзалу збудовано у 1903 році. 1905 року до приміщення вокзалу було зроблено прибудову з південної сторони.

1970-ті

Із західної сторони територія обмежена коліями залізниці, зі сходу — привокзальною площею. На цій площі знаходиться невеликий сквер для відпочинку, а також легендарний Паровоз.
 

Основна будівля двоповерхова, кам'яна, з дахом, покритим металочерепицею. Головний фасад з боку скверу має два ризаліти (частини будинку, що виступають за основну лінію фасаду; у архітектурі вони використовуються для пожвавлення вигляду будівлі), що виступають за площини стін на 1,5 метра. Ризаліти мають трикутну форму.
Вікна і двері (мають форму арок) першого поверху прямокутні. Вікна другого поверху у ризалітах прямокутні і мають форму арок у вигляді стріл.

Двері і вікна 1-го поверху мають замкові камені у арках, виступи покриті білою фарбою.

Депо

За інформацією історичної енциклопедії (упорядник - В.П. Бухтіяров) станом на 1902 рік основне депо включало 80 паровозів, налічувалось близько 250 чоловік обслуговуючого персоналу. У цей час активно формувалося пристанційне поселення,воно і стало основою сучасного Довгинцівського району. 

Бойовий страйковий комітет


Робiтники станції “Довгинцеве” взяли активну участь у революцiї 1905-1907 рокiв. Завершились революцiйні подiї на Криворiжжi мiтингами i страйками солiдарності у зв’язку з подiями 9 сiчня у Петербурзi. У цей день розстріляли 2,5-тисячну мирну демонстрацію робітників, які йшли до імператорських палат з наміром вручити петицію про поліпшення умов життя. Революцiя робітників пiдняла до активної боротьби тисячi гiрникiв, залiзничників, металургів i селян. 


7 грудня 1905 року на станцію “Довгинцеве” прийшла телеграма з Москви про початок загального страйку залiзничникiв. Наступного дня прийшла телеграма, в якiй визначалася мета страйку - забезпечити переростання у збройне повстання проти царизму. Цього ж дня на Криворiжжi була одержана телеграма про страйк робiтникiв Катеринослава та Катерининської залiзницi. Робiтники Довгинцевого 7 грудня припинили роботу. Наступного дня у селищі відбулася багатолюдна демонстрацiя. Цього ж дня був створений страйковий комiтет, пiзнiше названий бойовим, до складу якого входили бiльшовики i меншовики, есери i представники українських нацiональних партiй, анархiсти та iншi. Комiтет усунув царську адмiністрацiю i став керувати залізничною станцією.  


24 і 26 грудня в Довгинцевому та Кривому Розi з’явилися каральнi загони з Катеринослава і Херсона. Страйк був придушений. Сотнi селян та робiтникiв заарештованi і побитi або кинутi в станцiйнi будинки і робiтничi казарми, які перетворили на тимчасовi в’язницi. Декiлька робiтникiв і селян вбили без суду та слiдства після придушення страйку. 26 залiзничникiв, у тому числi М. І. Токар, I. Я. Кудлай, І. В. Верченко та iншi, у 1907 роцi одеським окружним судом засуджені до рiзних строкiв ув’язнення та каторги i вiдправлені до Сибiру. Багато хто з них там загинув.  

Реконструкція вокзалу


У 1912 році провели реконструкцію станції “Довгинцеве”.
За даними Історії електрифікації залізниць СРСР, тільки у 1959-1960 роках станція була оснащена електроенергією. Для порівняння, перша на території України електромережа була створена у 1890 році
1965 року перейменована на станцію Кривий Ріг-Сортувальний. З 1979 року станція отримала сучасну назву — Кривий Ріг-Головний.
У привокзальному сквері розташований курган «Ярущана могила» 

Кривий Ріг-Головний — важлива транспортна залізнична станція. На станції формують і розформовують вантажні та пасажирські потяги. Будівля залізничного вокзалу є пам’яткою архітектури кінця XIX століття.

У матеріалі використане цитування з наступних джерел: 

фото з групи «Криворізька старовина»

Залізничний вокзал Кривий Ріг-Головний, — TuristUA.com 
Нові назви вулиць Кривого Рогу (з 19 травня 2016). Офіційний список Архівовано 4 вересень 2017 у Wayback Machine
Список населенных мест Российской империи. Екатеринославская губения. Санкт-Петербург, 1868 год

История электрификации железных дорог СССР. Архивировано 14 июля 2012 года.
 

Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Додати коментар

Поділитися у соцмережах

Пов’язані матеріали

Фото на тему

Довгинцеве

Криворізький лікар-гінеколог Петро Візирський

Працівники Довгинцівського депо, 1908 рік

Залізнична станція «Вечірній Кут»

Новий вокзал у Миколо-Козельську

Відео на тему

РЕТРО КРИВИЙ РІГ | Довгинцівський район АРХІВНЕ ВІДЕО!

"Сумасшедший дом" на Довгинцево | 1kr.ua

РЕТРО КРИВИЙ РІГ | Довгинцеве СТАРІ ФОТО

Коментарі до статті

Немає комментарів

Додати коментар

Вас може зацікавити

Кирило Ровда: криворізький педінститут, література, репресії

У 2023 році виповнюється 118 років з дня народження Кирила Ровди — літературознавця і доктора філологічних наук

Як права брова свербить, значить, хтось хвалить: криворізькі прикмети 

Прикмети як складові фольклору відображають бажання криворізьких (і не тільки) людей знаходити у подіях закономірності, аби спростити життя і легше ставитися до негараздів. Подекуди ці народні вирази здатні суперечити одне одному. Як саме — побачите далі. 

Карти, бані та борделі: як розважались криворіжці на початку XX століття

У 1900-х та 1910-х роках у Кривому Розі люди розважались хто як міг і в кого на що вистачало грошей.