Таким був режим роботи транспорту, яким мешканці і мешканки Кривого Рогу в 1992 році могли дістатися Криворізького аеропорту. «Навіщо стільки рейсів», — спитаєте ви, знаючи, що Криворізький аеропорт від початку повномасштабного російського вторгнення в Україну взагалі не виконує жодних рейсів, а кілька років перед тим виконував їх лише вряди-годи.
Виявляється, ще в 1992 році із Криворізького аеропорту було 45 рейсів! Деталі дізнаємося з рекламних оголошень, опублікованих у газеті «Криворожские ведомости» за 1992 рік. І робимо це вдома, за чашкою чаю, адже тепер у вільному доступі є оцифрований архів цього незалежного ЗМІ – з ініціативи журналістки Ольги Гончар його зробила доступним для всіх редакція онлайн-медіа «Перший Криворізький».
У 1974 розпочали будівництво і в 1978-му в Кривому Розі відкрили новий аеропорт. Зручне розташування, наявність усіх необхідних служб та обладнання, а також технічні параметри - злітно-посадкова смуга 2500 м і 42 метри завширшки, - дозволяли йому цілодобово приймати літаки майже всіх класів і здійснювати до 9 зліт-посадок на годину, а також у складних погодних умовах бути запасним для обласного та столичного аеропортів. Після відновлення незалежності України був відкритий міжнародний пункт пропуску, і Криворізький аеропорт набув статусу міжнародного.
Джерело: сайт avianews
У №2 за 1992 рік опублікований «Розклад руху літаків, які вилітають з аеропорту Кривий Ріг із 1 січня до 31 грудня 1992 року». При цьому зазначено: «Розклад рекламний, можливі зміни». Із цієї публікації дізнаємося багато деталей роботи Криворізького аеропорту та місцевого агентства «Аерофлоту».
Виявляється, із Кривого Рогу виконували рейси 6 типів літаків.
Ан-24 літали в Київ, Вінницю, Донецьк, Харків, а також на столицю Латвії Ригу, столицю Білорусі Мінськ і на російські Анапу і Ставрополь. Літак розробив видатний український авіаконструктор Олег Антонов. Як повідомляє сайт «Мілітарний», «Літак Ан-24 створювався для авіаліній малої і середньої протяжності. Гарні льотні якості, надійність конструкції, можливість експлуатації з ґрунтових аеродромів, економічність і простота технічного обслуговування забезпечили літаку визнання не тільки в Радянському Союзі, а й за кордоном». Пасажиромісткість Ан-24 склала 32 людини.
Джерело: сайт «Мілітарний»
Ту-134 виконували рейси на Івано-Франківськ, а також у російські міста Оренбург, Санкт-Петербург, Самару. За даними Вікіпедії, цей пасажирський літак був розроблений для авіаліній малої і середньої протяжності на початку 1960-х років у конструкторському бюро імені Туполєва і випускався серійно з 1965 по 1984 рік на Харківському авіаційному виробничому об’єднанні. Літак міг перевезти 80 пасажирів.
Ту-134А державної авіакомпанії «Україна». Автор: Oleg V. Belyakov
Ту-154 виконували рейси з Кривого Рогу до столиці Узбекистану Ташкент, а також на російські Москву, Братськ, Єкатеринбург, Магадан і Мурманськ. Цей тридвигунний пасажирський реактивний літак вважався одним із символів радянської цивільної авіації. За інформацією з Вікіпедії, «він вміщує до 180 пасажирів (залежно від модифікації салону); максимальна швидкість дорівнює 975 км/год — один з найвищих показників для цивільних літаків цього класу».
Джерело: сайт Державного музею авіації
Як-40 літали на Київ, Львів, Запоріжжя, Рівне, Чернівці, столицю Вірменії Єреван, а також на російські Волгоград, Краснодар, Мінеральні Води. За даними Державного музею авіації, «пасажирський реактивний лайнер Як-40 був створений в середині 60-х років для коротких (регіональних) авіаліній, на яких повинен був замінити старі поршневі літаки. Він брав на борт до 32 пасажирів і перевозив їх на відстані до 1800 кілометрів з крейсерською швидкістю близько 500 кілометрів на годину». Дивно, що регіональний пасажирський літак відправляли, наприклад, на Єреван – від Кривого Рогу туди 1235 км навпростець.
Джерело: сайт Державного музею авіації
Як-42 літали з Кривого Рогу на Львів, Вільнюс, а також на Москву, Набережні Чєлни, Ніжнєвартовск, Сургут і Саратов. Як зазначає Вікіпедія, «це середньомагістральний трирушійний пасажирський літак, розроблений у середині 1970-х для заміни технічно застарілого Ту-134». Літак був розрахований на перевезення 120 пасажирів.
Авторство: Oleg V. Belyakov - AirTeamImages. Gallery page
Л-410 літали з Кривого Рогу на Рівне і Черкаси. Як інформує Вікіпедія, це був «універсальний двомоторний літак для місцевих повітряних ліній (МПЛ). Інші назви: Л-410, Лет, Лет Л-410, Чебурашка, Чех, Елка». Літак міг узяти на борт 17 пасажирів.
Автор: Konflikty.pl, Attribution
Уявіть, усі ці літаки можна було побачити на аеродромі Криворізького аеропорту. Повітряне сполучення працювало з 10 обласними центрами і столицею України (Київ, Львів, Запоріжжя, Донецьк, Харків, Рівне, Вінниця, Черкаси, Чернівці, Івано-Франківськ) та 23 зарубіжними містами. За інерцією після розпаду Радянського Союзу ще багато рейсів виконувалися до різних міст Росії, передусім промислових центрів, із якими підприємства та науково-дослідні установи Кривого Рогу мали тісні економічні зв’язки.
На аероперевезення ще працювала вся відповідна інфраструктура включно з касами і транспортом до аеропорту і з нього. По Кривому Рогу було 6 авіакас, плюс одна – у місті Зеленодольськ на автостанції. У Кривому Розі купити авіаквитки можна було в агентстві Аерофлоту на проспекті Металургів, 9, на 53-му відділенні Укрпошти на 44 кварталі, вул. Мусоргського, 12; на ПівнГЗК на тодішній Черкасова, 12; в Інгульці на автостанції. Було і дві «екзотичні» точки продажу авіаквитків - в управлінні ЦГЗК та в інституті «Механобрчормет». Від Соцміста до аеропорту автобус 153-го маршруту їхав 50 хвилин.
Криворожские ведомости, 1992, №7
Ціни на квитки були наступні: до Києва з Кривого Рогу на початку 1992 року можна було долетіти за 136 крб. Найдешевше було полетіти до Черкас (108 крб), Харкова (120 крб) і Донецька (132 крб), Вінниці (144) найдорожче – до Рівного і Львова (188 крб), а також до Чернівців (192 крб). Для порівняння: місячна зарплата слідчого прокуратури в Кривому Розі наприкінці 1991 року була 280 крб., на початку 1992-го – 500 рублів. Міліціонер отримував 500-600 крб на місяць.
Криворожские ведомости, 1992, №2
Із закордонних перельотів найдорожчими були авіамандрівки з Кривого Рогу до Риги (285 крб) та Сургута (384 крб). Найдовше, 13 годин, тривав політ до Магадану – вилетівши із Кривого Рогу об 11:45, пасажири прибували о 00:50.
Економічна криза 1990-х «вдарила» по аероперевезеннях, і кількість рейсів із та до Криворізького аеропорту неухильно скорочувалася. За даними Вікіпедії, «протягом останніх років нерегулярні міжнародні чартерні рейси здійснювались до (з) аеропортів Шарм-ель-Шейх (Єгипет), Анталії (Туреччина), Хургади (Єгипет), Каїру (Єгипет), Даламан (Туреччина), Тивату (Чорногорія), Салоніки (Греція), Софії (Болгарія), Вільнюса (Литва), Кошице (Словаччина), Белграду (Сербія), Риги (Латвія) та інших».
Після початку повномасштабного російського вторгнення 24 лютого 2022 року Україна закрила повітряний простір, тож аеропорт перестав здійснювати авіаперевезення. 26 вересня 2022 року російські війська завдали удару ракетою Х-59 по аеропорту. Наразі летовище повністю зруйноване і непридатне для застосування.
Куди, коли і якими літаками літали з Кривого Рогу ви? Розкажіть у коментарях.
До створення матеріалу долучені Ольга і Дарія Гончар
Пов’язані матеріали
Комментування доступне тільки для авторизованих користувачів
Увійти до облікового запису
на порталі
Пам’ятайте, що ввічливість — одна з ознак розумної людини.
Поважайте
інших
користувачів та дотримуйтесь Правил
порталу.
Також користуючись сайтом Ви погоджуєтесь із Політикою Конфіденціальності.
Необхідно заповнити
Усе гаразд, everybody! Просто попереджаємо, що 1kr.ua використовує файли cookies.
Це для аналізу та налаштування реклами. Дякуємо, що з нами!