Як Олександр Поль привіз у Париж шмат залізняка з Кривого Рогу і зробив Кривбас відомим

Як Олександр Поль привіз у Париж шмат залізняка з Кривого Рогу і зробив Кривбас відомим

Понад 140 років тому Олександр Поль привіз у Париж шмат залізняка з Кривого Рогу. Спершу у французькій столиці подумали, що він шахрай, бо кількість заліза в цьому шматку була до 80% — нетипово багата руда.

Відомий у Кривому Розі Олександр Поль у 1881 році за власні кошти організував поїздку з Парижу до Кривого Рогу двох французьких інженерів-геологів, щоб ті провели дослідження криворізьких руд. Ті взяли проби руди, провели тести на окислення і переконалися у високій залізовмісності. 

Олександр Поль

У Франції тоді видобували оолітові руди — це осадові руди з фосфатами з важкою технологією видобутку. Технологія видобутку руд Криворіжжя була проста, бо вони на 80% вже складалися з заліза, а 20% відходів породи було не складно вилучити.

Тоді у Парижі почалася «залізна лихоманка». З'являлося все більше товариств з видобутку із словами «Кривий Ріг» у назвах. Французькі підприємці стали скуповувати на Криворіжжі землю, привезли обладнання на волах з Одеси. Наприкінці XIX століття зробили перші штольні, перші рудники — «Саксагань», «Дубова Балка» — це початок регулярного промислового видобутку руди. Незабаром вже перші партії залізної руди перевершили всі їхні найсміливіші мрії. 

Залізорудний кар'єр у Кривому Розі, 1800-ті

Катерининська залізниця, яку використовували для перевезення вантажів, приносила величезні прибутки. В Російській імперії, до складу якої тоді входила Україна, навіть між Петербургом і Москвою перевозили менше вантажів, ніж кількість залізної руди і кам’яного вугілля між Кривим Рогом і Ясинуватою.

Що стимулювало «залізну лихоманку»

  • Після поразки в Кримській війні Російська імперія зрозуміла, що необхідно розвивати залізничне сполучення.
  • Другим чинником стало вкладення іноземних капіталів, насамперед французьких, у Кривий Ріг.
  • Французьким інвесторам уряд Російської імперії надавав гарантії закупівель залізничних рейок. І це призвело до різкого зростання виробництва товарної залізної руди. 

Акції французької компанії з видобутку криворізьких залізних руд

За 20 років, з 1880-го по 1900 рік, обсяг видобутку залізної руди в Україні зріс майже в 10 разів з 1,4 до 11,9 мільйона тонн. Україна у складі Російської імперії у 1913 році посіла шосте місце у світі за обсягами видобутку залізної руди.

Бельгія тих часів — країна з пільговим інвестиційним законодавством, це дозволяло залучати капітали з різних країн. 

Акція бельгійської компанії Joltaïa Rieka з видобутку криворізьких залізних руд. 1899 рік

Акціонерні товариства давали високі відсотки за акціями, тому що на Криворіжжі налагодили швидке виробництво. Ті ж акціонери домоглися створення Катеринославської залізниці. І це дозволило вже за 20 років після вкладання перших капіталів відбити всі затрати й перейти на чистий прибуток. Т

Французькі й бельгійські інвестори від початку ХХ століття отримували чистий прибуток, не вкладаючи нових коштів у видобуток і виробництво. Банк їм давав менші відсотки, ніж акції компаній, які видобували залізну руду у Кривому Розі.

Карта Криворізького рудного району, 1914 рік

Спершу ціна за пуд залізної руди була 2 копійки. Це було дешево, і спочатку було вигідно вивозити руду. Коли найбагатші руди вичерпалися, видобуток здорожчав, і вартість руди стала дорожча за вартість вугілля, стали створювати металургійні підприємства у самому Кривому Розі.

Детальніше про розвиток промисловості Криворіжжя читайте на history.1kr.ua

У матеріалі використане цитування інтерв'ю з географом Іваном Савчуком для «Радіо Свобода»

Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Додати коментар

Поділитися у соцмережах

Пов’язані матеріали

Фото на тему

Рудник ім. Дзержинського, 1924 рік

Фотоальбом "Криворіжжя", 1963 рік

Криворіжсталь

Вокзал у Катеринославі

Будинок інституту Дніпрорудмашу (за оригінальним описом)

Відео на тему

Історія Південного газозбагачувального комбінату

Панорама Кривого Рогу: цікаві факти про Петровський відвал

«Тут виплавляють кожну десяту тонну металу»

Ні, Олександр Поль не одразу займався рудою

Перший пам'ятник Полю у Кривому Розі встановили ще у 1891

Коментарі до статті

Немає комментарів

Додати коментар

Вас може зацікавити

Історія Криворізького авіаційного коледжу

Як з'явився навчальний заклад, який навчив понад сорок тисяч професіоналів, які працюють в усьому світі

Анатолій Сайковський: довідка

Анатолій Сайковський — архітектор-будівельник, член Національної спілки архітекторів України, художник, графік, журналіст. Що ще про нього відомо в контексті історії Кривого Рогу — на history.1kr.ua

Без води, без заводів, але з театрами - як жили криворіжці під час окупації у 1941-1944 роках

Кривий Ріг був окупований німецькими військами 30 місяців — із 15 серпня 1941 року до кінця лютого 1944 року. У цей час криворіжці мали проблеми з водо- та електропостачанням, вивчали в школах німецьку мову (а спершу навіть «Заповіт» Шевченка), відновлювали знищені заводи, грали товариські футбольні матчі з румунськими, угорськими й німецькими вояками. Як змінилося місто, у якому на початок 1941 року проживали трохи більше 200 тисяч людей, і як німці керували життям місцевого населення — на history.1kr.ua